tisdag 24 november 2009

En råtta i badrummet?

En morgon i förra veckan sitter jag och äter frukost i godan ro när jag hör något som prasslar. Tror först att det är något utanför, men när jag ställer mig i hallen hörs det tydligt från badrummet. Är det vår gamla "vän" råttan som är tillbaka tro? Den vill jag i så fall inte ha ut i resten av huset, så jag öppnar inte dörren, utan nöjer mig med att rycka i dörren så det väsnas. Och då blir det tyst, för en stund.

Förvissad om att den inte kan komma ut ur badrummet annat än genom avloppet den antagligen kom in i, äter jag färdigt min frukost och väntar på att Anticimex ska öppna sin telefonväxel. Men när vi väl får tag på Anticimex har det varit tyst så länge att jag vågar mig in i badrummet. Inte ett spår. Och avloppen är rejält pluggade, så den kan omöjligt ha kommit in i rummet. Agnes börjar tvivla på att jag hört rätt. Kan jag ha hört råttan krypa i avloppsröret bara, och aldrig kommit in i rummet?

Vi avstyr Anticimex' besök tillsvidare i väntan på mer prasslande. Men en vecka senare var det dags igen, jag befinner mig i hallen och hör återigen hur det prasslar. Förvissad om att råttan är i avloppsröret och inte i rummet sliter jag upp dörren, kliver in och stampar i golvet. Men då får jag se något svart som rör sig i en papperskasse på golvet, och det är inte en råtta - det är en fladdermus!

Ut med hela kassen genom fönstret, och sen ut på gräsmattan för att plocka ihop innehållet igen. Fladdermusen ligger på rygg men rör sig då och då medan jag håller på och plockar. Om den är skadad eller bara rädd vet jag inte, men den ligger inte kvar nästa morgon. Kanske tog grannkatten den, eller så flaxade den iväg (och sitter på vinden igen...).

Den stora frågan nu är - vågar jag öppna luckan till vinden, eller kommer det att flyga ut massor av fladdermöss då? Och vad gör jag åt det? Fladdermöss är fridlysta, och räknas inte som skadedjur, tvärtom är de duktiga på att hålla insekter borta runt det hus de bor i. Anticimex och liknande företag gör alltså inget åt saken. Hur får jag bort den/dem, och vill jag ha bort dem?

/Magnus

1 kommentar:

Anonym sa...

Tror inte du behöver vara orolig över att det skulle finnas fler. Har hört många som fått besök av någon ensam stackare.