torsdag 23 oktober 2008

Oväntat besök, igen

En kväll när jag klev in garaget kunde jag svära på att jag hörde något prassla bakom kartongen med golvvärmeplattor. Jag stannade upp och ljudet försvann, för att strax därpå återkomma. Medan jag stod blick stilla upprepades ljudet ett par gånger, och jag blev snabbt övertygad om att vi hade besök av en råtta eller annat fyrfotadjur.

En ventil som stod nästan vidöppen mot trädgården stängdes snabbt för att slippa fler besökare, och vi försökte istället skrämma ut besökaren genom att öppna garageporten och föra ett himla oväsen i alla skrymslen vi kom åt i garaget. Dock utan resultat. Agnes började tvivla på att jag hört rätt. Till natten lade hon ut en bit ost i garaget, och eftersom den fanns kvar morgonen efter drog vi slutsatsen att vi nog inte hade någon besökare i garaget.

Två dagar senare hör Agnes ett skrapande ljud som verkar komma inifrån avloppsröret, men eftersom det inte upprepas bryr vi oss inte så mycket om det. När jag dagen efter sitter på golvet i det som ska bli arbetsrum och förbereder golvläggning, hör jag hur det prasslar från badrummet alldeles intill. Och det prasslar mycket! Jag flyger upp och snurrar runt bland bråten vi tillfälligt ställt in i badrummet, men ljudet tystnar givetvis. Jag hämtar Agnes och vi står helt stilla en bra stund utan att ljudet återkommer, så jag fortsätter med golvet i arbetsrummet. Strax hör jag prasslande ljud igen, men det tystnar när jag flyttar på sakerna i badrummet så hörs inget längre. Vi misstänker snart att ljudet kommer från avloppsröret, så vi skyndar oss att täppa igen hålen för toalett och handfat. I brist på annat använder jag en bit frigolit som jag trycker ned i hålet för handfatsavloppet. Snart hörs det prasslande ljudet igen, och plötsligt rör sig frigoliten!

Den kanske inte helt humana lösningen på problemet med den ofrivilliga gästen blir att hälla kokhett vatten ned i avloppet. Men det funkar. Ett tag i alla fall. Häromdagen hörde vi nya prasslanden i garaget, och efter att ha stått knäpp tyst en lång stund och sen skakat till bland lådorna, ser jag en väldigt stor skogsmus försvinna in under gräsklipparen. Men under tiden jag förflyttar mig, hinner den gömma sig igen. Hittar dock gömstället till slut - i ett hörn står en kartong med gräsfrön som den har gnagt hål och skapat sig ett riktigt mysigt bo av.

Efter att ha städat ut "boet" ur garaget, tillsammans med allt råttbajs, och dessutom sänkt värmen i garaget rejält, har vi inte hört något mer från vår objudne gäst.

Inga kommentarer: