tisdag 8 december 2009

Flytspacklingen går h-e igen...

Tanken att skärma av golvet i hanterbara sektioner om en meter var inte fel. Däremot var inte avskärmningen den bästa. Jag skulle haft bättre skärmar än skumgummi som bara gav med sig när det kom lite för mycket flytspackel farandes. Och dessutom var inte höjden på avskärmningen konstant, vilket naturligtvis gjorde att spacklet blev olika tjockt...

När alla sektionerna var klara såg det förvisso bra ut, men när det stelnat och jag kunde detaljgranska stod det ganska snabbt klart att det var alldeles för mycket ojämnheter. Tydligare ojämnheter i köket förvisso, så det var direkt uppenbart var det fattades spackel och var det fanns för mycket. I köket hade det ju sett jättebra ut tills vi började lägga plattorna, och sen hade vi upptäckt hur ojämnt det faktiskt var.

Lösningen för köket blev att plattsättaren flytspacklade lite lite till för att få det jämnt. Det känns inte som ett alternativ för mig. Dels är hallgolvet nu i jämnhöjd med köksgolvet, så att lägga på mer än någon enstaka millimeter är inte möjligt. Dels tror jag inte att jag skulle fixa att få det jämnare bara för att jag la på mer flytspackel.

Nej, det här löses nog säkrast genom slipning av de uppenbara pucklarna, och sen får jag fläska på med fix där det är för lite flytspackel. Kommer säkert bli ett kul jobb...

/Magnus

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ni har iallafall försökt :) Tycker att det var modigt gjort.
Lärdomen är kanske att vissa delar av renovering bör man lämna till hantverkare.

Anonym sa...

Otur, men flytspackling är tydligen inget man klarar av som nybörjare.
Ser två alternativ om ni har mer som ska flytspacklas, eller om någon annan ska ge sig på detta med flytspackling.
Lämna bort eller som ni började med, att ta det i etapper. Fast inte fylla ända upp direkt. Om det är en (1) centimeter höjd som ska fyllas, så ta bara en halv (0.5) centimeter eftersom flytspacklet måste ha en viss tjocklek. När alla avdelningar är klara så tas sista delen som är hela golvet. Detta borde underlätta att få en fin avslutning.

Magnus & Agnes sa...

Lyckligtvis var detta sista flytspacklingen, och ja, det lär nog dröja innan jag ger mig på något sådant igen!