måndag 3 augusti 2009

Nu ska här isoleras

Kommer du ihåg mitt dilemma med att isolera yttervägg inifrån? Jag har löst problemet nu, hoppas bara att det funkar. Efter att ha lyssnat på diverse goda råd valde jag till slut att regla upp innerväggen med träreglar på samma ställe som den tidigare för att undvika problem med fönstrena. Annars är rekommendationen att lägga in 20-30 cm tjock isolering på nybyggen, vilket skulle innebära att jag varit tvungen att flytta in väggarna rejält.


Bakom reglarna är det 4-5 cm avstånd till tegelväggen (bild 1). Inte mycket utrymme alls alltså. Ändå lyckades jag trycka in asfaboard bakom reglarna (när jag reglade andra väggen var jag smart nog att ställa dit asfaboarden först...) som jag dels limmade fast mot reglarna (bild 2) och mot varandra.

För att ytterligare hålla boarden på plats använde jag både spik i teglet (lite lätt böjd, så att den pressar boarden mot reglarna) och vinkelkrokar som jag ställer boarden i (bild 3). Längst ned mot syllen har jag skruvat fast boarden (bild 4). Det återstående avståndet mellan boarden och teglet fick bilda luftspalt, precis som det fanns bakom den gamla väggen. Sista bilden visar hur det ser ut när jag nästan fått all asfaboard på plats på ena ytterväggen.



Asfaboarden är impregnerad med asfalt på ena sidan, vilket gör den vindtät, men inte vattentät. Det kan tyckas märkligt i att använda i ett badrum, men betänk att detta inte är i badrummet, utan på dess utsida. Dessutom har jag tegel utanför asfaboarden, och en luftspalt som förhoppningsvis ger bra luftcirkulation.













/Magnus

Inga kommentarer: