söndag 21 september 2008

Isolera yttervägg inifrån?

Det börjar bli hög tid att regla upp nya väggar till badrummet. Efter att ha rivit all blåbetong har jag inte bara hallväggen att regla upp, utan måste även regla upp mot tegelväggarna som är ytterväggar.

Och då inställer sig genast frågan - hur isolerar man det här? Jag kommer att regla upp en ny innervägg, och lämnar då lika mycket luftspalt mellan tegelväggen och innerväggen som tidigare, men däremellan satt tidigare pappklädd glasull (bakom blåbetongen) samt räfflad kartong (bakom gipsskivorna) . Den är nu slängd och ska ersättas med - vaddå?

Har förstått att det är ovanligt att isolera ytterväggar från insidan, det vanliga är ju att man isolerar när man bygger huset, och då kommer man ju åt att isolera huset innan ytterväggen byggs upp. Nu står den redan på plats, och frågan är hur jag ska stoppa isolering mellan träreglar och tegelväggen. Den får inte vara särskilt tjock, jag har bara 3-4 cm att spela med mellan tegel och träregel, och så ska jag ju helst behålla luftspalten också.

Tips någon?

/Magnus

Inga kommentarer: