söndag 6 september 2009

Golvvärme i badrummet, del 2

Den här golvvärmeslangen som vattnet ska rinna igenom är som sagt inte särskilt lätt att lägga (jag kanske har nämnt det?). Dels är det lite omständigt att bära runt på 100 meter slang, dels vrider den sig hela tiden fast den inte får.

För att ha en rimlig chans att få slingan att gå ihop, ritade jag därför upp banan med hjälp av tejpbitar som jag gjort riktningspilar på. Då kunde jag direkt se om jag överhuvudtaget lyckades få till en slinga som inte korsade sig själv och som inte hade för kraftiga böjar, samtidigt som det inte fick bli för stora avstånd mellan spåren. Sen var det "bara" att följa pilarna när jag började dra slingan.

På bilderna ses själva duschutrymmet med golvbrunnen längst upp, och ovanför den syns ingångshålet i väggen från hallen. Först går slingan utmed de två ytterväggarna i badrummet eftersom slingan är som varmast i början och närmast ytterväggen är det givetvis kallare än en bit in i rummet. Sen gör slingan en böj under handfatet (syns inte i bild) för att sedan gå tillbaka in i duschutrymmet, snurra runt där så att hela ytan täcks, och går sen tillbaka mot handfats- och toalettdelen av badrummet. Avslutningsvis går slingan ut genom dörren (precis mellan handfat och toalett) och sedan är det raka spåret i hallen bort till anslutningen till golvvärmepumpen. Busenkelt! Not...

/Magnus

1 kommentar:

caceewacha sa...

Titanium Fat Bike - Titanium Arts
Titanium Bike. Made of steel. Stainless steel. Titanium Bike is built to impress people with nano titanium by babyliss pro a long history in microtouch titanium this titanium damascus industry. This bike titanium trim reviews has titanium price an aluminium handle,