fredag 4 september 2009

Och ännu en slinga ska på plats...

Köket var min första smärtsamma kontakt med golvvärmeslingan, vilket gjorde mig hyfsat förberedd på jobbet i hallen. Men det var ändå inget mot vad som väntade i badrummet!

Här har vi ett väldigt litet utrymme (mindre än 5 m²) och fler väggar än nödvändigt, i alla fall ur ett golvvärmeperspektiv. Att dörröppningen sitter så långt från golvvärmepumpen i hallgarderoben (där slangdragningen börjar) som möjligt gör givetvis inte saken bättre. Och som nämndes i förra inlägget - slangen ska både börja och sluta på samma ställe...

Men man är väl inte med i Mensa för inte! Rörläggaren tipsade om att låta början av slangen gå mot yttervägg eftersom den är varmast då, så när jag drog slingan för hallgolvet lämnade jag medvetet två spår närmast väggen - ett för badrumsslangen på väg till badrummet, och ett för slangen på väg ut från badrummet. Det syns också på bildsekvensen i förra inlägget - det är inte hallgolvets slinga jag drar där, utan jag är nästan klar med badrummet och har bara några meter kvar till golvvärmepumpen.

Men smarta slutar inte där - varför dra slangen hela vägen bort till dörröppningen när man kan gå rakt genom väggen? På bilden har jag markerat var i hallväggen jag gjorde hål (även om jag här inte hunnit börja dra badrumsslingan). På andra sidan väggen finns duschutrymmet. Givetvis ställde jag mig inne i badrummet och petade ut de fyra meter slang som krävdes för att nå vägghålet från pumpen, istället för att peta in 100 meter slang in till duschen...

När slingan var dragen i hela badrummet, kunde jag sedan dra den ut genom dörröppningen och sen var det i stort sätt raka spåret bort till pumpen.

/Magnus

Inga kommentarer: