onsdag 23 september 2009

Flytspackling av badrum

Vis av erfarenheten från flytspacklingen av köket, lät vi en äkta plattläggare ordna med flytspacklingen av badrumsgolvet. Här är det ju otroligt viktigt att det blir rätt fall ned mot golvbrunnen, så man inte får vatten som samlar sig på olika ställen på golvet.

Det var samma plattsättare som styrde upp köksgolvet åt oss, som fick äran att inte bara flytspackla, utan även tätskikta och lägga klinkers i badrummet (mer om det i kommande inlägg).

Jag var tyvärr inte hemma när flytspacklingen genomfördes, så jag missade att se ett proffs i aktion. Det som förvånade mig var dock att tog bort den förhöjningsring jag satt på golvbrunnen - när de nya avloppsrören hade satts på plats och vi var redo att fylla igen golvet, mätte jag och min kompis noga flera gånger vilken höjd golvbrunnen skulle behöva hamna på när det var dags för flytspacklingen. Och vi kom alltså fram till att en förhöjningsring behövdes för att höja brunnen tillräckligt över noppeplattorna.

Vilket alltså inte alls stämde, men det tackar vi för! Tur det inte var åt andra hållet, att golvbrunnen hamnade för högt, så att det hade behövts mer flytspackling bara för att komma upp i rätt höjd, för flytspackel är inte direkt billigt, och det gick ändå åt mer säckar än vad plattsättaren hade beräknat - 17 istället för 7. Det är visst inte bara jag som inte kan räkna rätt...


/Magnus

Inga kommentarer: