onsdag 22 oktober 2008

Den stora skräcken

Så har vi då kommit fram till kapitlet "Flytspackling". En byggare jag känner, som har lång erfarenhet av det mesta man kan göra i ett hus, sa direkt att flytspackling inte är något han skulle ge sig på, i synnerhet inte hela 30 m². Borde jag ta lärdom av det? Nääää, då blir det ju inget kul ju.

Första momentet är att skärma av de ytor som inte ska flytspacklas. När man väl börjat är det ren lögn att försöka stoppa den rinnande massan att flyta ut varhelst den kommer åt. Eftersom jag direkt insåg att jag inte fixar hela köket på en gång, skärmade jag av ca 5 m² först, och började blanda till spacklet. Min vana trogen hade jag naturligtvis beräknat fel på hur mycket flytspackel som skulle gå åt, så de sju säckar jag hade köpt till hela köket på 15 m² räckte inte riktigt till ens den här avspärrningen...

Irriterande, eftersom man måste använda primer (som ska torka i 1-4 timmar) innan man kan fortsätta spackla. Men än så länge ser det väl bra ut? Hoppas det ser lika bra ut när det stelnat.

/Magnus

Inga kommentarer: