söndag 21 september 2008

Det bästa av två världar

I ett badrum av idag ska man försöka att ha så lite organiskt material som möjligt, pga risken för fuktskador. Jag bestämde mig därför tidigt att den nya väggen mot hallen med metallreglar - mer oorganiskt kan det knappast bli.

Metallreglar är lätta att bära och montera, bara att knäppa på plats. Men det är snudd på värdelösa när man behöver fästa något annat än gipsskivor på dem. Som en dörröppning t ex. Eller hänga upp ett skåp. Så vare sig jag vill det eller ej kommer det bli en kombination av metallreglar där jag vet att jag bara ska ha gips, och träreglar där jag behöver fästa saker.

Men det finns en fördel med metallreglarna - golv- och takskenorna, som är lite speciella. På de flesta byggvaruhus finns träreglar som är kapade i längder om 250 cm - perfekt för den som har den takhöjden (vi t ex). Men ska du ha golv- och takregel också, innebär det ändå att du måste kapa en del av den redan kapade träregeln.

Använd då metallskenor för golvet och taket - de har bara några millimeters tjocklek, men sitter lika stadigt för det. Sätt sedan träregeln i skenan, och du behöver inte kapa den någonting! På bilden så syns metallskenan mot golvet, och en träregel som jag ska fästa dörrkarmen i, samt en metallregel som bara ska bära gips- och fibercementskivor. Underlättar arbetet betydligt!

/Magnus

Inga kommentarer: