söndag 7 september 2008

Råttan i mattan?


Dotterns rum börjar ta ordentlig form, och jag tänkte att jag skulle vara duktig och även få golvlisterna på plats. Tråkigt jobb men ger rummet ett mer färdigt intryck ;-)

Sagt och gjort, bit för bit började jag mäta, såga och spika på plats list efter list. Tills jag kom till ett av hörnen där golvet inte riktigt verkade ligga plant. Jag stampade. Ingen skillnad. Jag bankade. Ingen skillnad. Nivåskillnaden på hela väggen var nästan 2 cm.

Magnus föreslog att vi skulle lyfta golvbrädan och se vad som ställde till ojämnheten. Jag kunde inte bara köpa förslaget rakt av då det är en bräda som skulle bli oerhörd svår att få på plats igen, då detta var den första klick-brädan som golvet lades med, och nu skulle den lyftas och läggas tillbaka i motsatt riktning. Slutligen gick jag med på hans förslag, och voilá, under brädan låg inte bara en utan två av de kilar som ska sitta mellan bräda och vägg vid golvläggningen. Sin inte så diskreta färg till trots hade de lyckats smyga sig ner under golvet vid läggningen. Att få brädan på plats igen var inte så kämpigt som jag först hade trott och nu är golvet plant och golvlisterna ligger som de ska.

/Agnes

Inga kommentarer: