torsdag 4 september 2008

Ett rum börjar ta form

Dotterns rum är nu tapetserat till större delen och golvet ligger på plats. Tapeterna var ett kapitel för sig, rummet har en del nischer och annat som komplicerade det hela, men nu är det momentet förbi. Kvar är att fixa till väggen bakom elelmentet, där det så småningom ska sitta ett elementskydd.

Golvet som jag har lagt är ett klickgolv i laminat som ser ut som vitlaserade brädor. Skönt att gå på och passar fint i färg för hur vi har tänkt oss att inreda övriga huset. Men att lägga klickgolv är inte en baggis...

För att lägga detta klickgolv behövdes inga verktyg mer än en såg, sa man på K-rauta då vi köpte golvet där. Det lät ju bra.

Men efter att ha läst arbetsbeskrivningen tre gånger undrade jag fortfarande vad de menade med att jag skulle börja lägga golvet i "rummets vänstra hörn". Jag valde det jag tyckte var det vänstra hörnet och började läggningen. Den första biten gick bra, det var en kortare sträcka som skulle läggas. Men när nästa rad skulle läggas dit började bekymren. Detta golv ska monteras med varje brädas kortsidor ihop till en enda planka i önskad längd. Denna ska sedan i sin tur monteras i den föregående. Helt utan verktyg, eller minsta kloss att banka in det med. Det ska "bara" klickas på plats. Och det går ju alldeles utmärkt, för den som har tre meter långa armar!!! Det har inte jag, så arbetet fick läggas på is tills jag kunde få hjälp av ett par extra armar.

När hjälpen väl var på plats så gick arbetet fort. Vi blev klara på tre timmar, och då hade vi ett par missar i ryggen, samt en del tankearbete för hur det skulle sågas vid elementrör och dörrkarmar.

Dottern inspekterade noga rummet och satte sedan igång att sopa och göra fint av hjärtans lust.

/Agnes

Inga kommentarer: