tisdag 9 september 2008

Konsten att regla en vägg

Det ska direkt erkännas att jag inte är någon snickare, så jag har säkert gjort massor av fel. Men i köket behövdes en vägg förlängas 60 cm för att dölja sidan på kylskåpet. Jag tyckte det borde vara en enkel match att regla upp och sätta på gipsskivor, så sagt och gjort - så här blev det:

Efter en del övervägande byggde jag faktiskt väggen på golvet först, innan jag reste den och fäste den i den gamla väggen, taket och golvet. Det normala är ju annars att börja med golvregeln, syllen, och sedan sätta lodreglar på denna. Men eftersom jag skulle ha en så kort förlängning av väggen, och som dessutom inte ska bära något, kändes det enklast att bygga väggen separat först. Dessutom slapp jag skråspika, alltså slå spiken snett för att fästa lodreglar och kortlingar, eftersom jag ju kom åt att spika från "utsidan" på lodreglarna.


Väggen är sedan ordentligt förankrad i golvet med spikplugg, i den befintliga väggens regel med träskruv, samt i taket, så jag tror nog att det ska hålla.

Innerväggarna i det här huset är påfallande ofta oisolerade - säkert en kostnadsfråga på den tiden. Men så resonerar vi inte nu. Ett kylskåp ska som sagt stå på andra sidan väggen, och alltid dämpar det ljudet lite grann med isolering. Sen på med ett lager gips på båda sidor om reglarna, och sen var väggen klar. Piece of kaka (för en gångs skull...).

/Magnus

Inga kommentarer: