måndag 8 september 2008

Hur kapar man plast egentligen?

Att kapa trä är ingen konst - tunna träskivor, t ex plywood, kapas enkelt med sticksåg. Tjockare saker, som träreglar, kapas med fördel med en fogsvans. Sånt lärde man sig ju i träslöjden som liten. Även metall är en baggis - fram med bågfilen bara och såga tills du blir blå (förutsatt att metallen är tunn, men det är den ju oftast).

Men plast, alltså riktig hårdplast, hur kapar man det? I mitt fall behövde jag skära ut bitar i 3 mm tjock akryl. Det kändes naturligt att börja med sticksågen, och till en början gick det bra. Men mot slutet blev vibrationerna (eller nåt) för stora, och det sprack rejält. Inte bra. Att såga med fogsvans var inte att tänka på, däremot provade jag bågfil. Och det fungerade, men ack vilken tid det tog!

Nej, här visade det sig vara kniv som var mest effektiv: upprepade drag med mattkniven på båda sidor av plasten, och sen var det bara att bryta isär den. Ungefär som med gipsskivor alltså, fast lite segare.

Vad jag skulle med plasten till? Ah, det avslöjar jag först i ett senare inlägg!

/Magnus

2 kommentarer:

Anonym sa...

Även sticksåg fungerar fint, men man måste ha riktigt fintandade blad, inte blad menade för trä.

Anonym sa...

Vinkelslip fungerar utmärkt
(även för att kapa plasttak snyggt)