tisdag 23 september 2008

Varmt och skönt...

...hoppas vi att det ska bli i kök, hall och badrum. Där kommer vi nämligen att ha vattenburen golvvärme, och på bilden syns s k noppeplattor med golvvärmeslingor som jag lagt i köket.

Golvvärme är inte helt billigt att lägga in, även om man påstås tjäna in på det i längden med lägre uppvärmningskostnader. För att spara några kronor har vi valt att inte lägga golvvärme under köksskåpen - det känns inte som att den värmen tillför så mycket. Efter att ha lagt ut slingan är jag dessutom tacksam att vi begränsade ytan som vi gjorde. Vet inte om jag gjorde något fel, men plastslangen var inte så lite bökig att få på plats. "Lägg slingan med texten uppåt hela tiden, och se till att den inte vrider sig" sa leverantören. Jo tack, vred sig var precis vad den gjorde mest hela tiden. Och att vrida rätt på 200 meter slang är inte det lättaste. De här 9 m² som slangen ligger på, tog två kvällar att lägga! Och sen kommer rörläggaren och säger att jag borde lagt början av slangen (som är varmast) närmast ytterväggen...

Lyckligtvis blir det ju mindre mängd slang att vrida på ju mer jag lagt, så hallen och badrummet kommer förhoppningsvis inte bli lika bökig.

När slingan väl är på plats måste rörläggaren provtrycka slingan (så det inte är något fel på den) innan hela köksgolvet kan flytspacklas. Först därefter kan vi lägga på klinkers. Flytspackling lär vara ett kapitel för sig, så det bävar jag lite inför. Men hittills har det mesta gått vägen, så det hoppas jag att flytspacklandet också gör - återkommer med rapport!

/Magnus

Inga kommentarer: