onsdag 24 september 2008

Nöden är uppfinningarnas moder

Efter elektrikerns framfart i köket blev det ett par rejäla hål på köksväggarna, som lättast "lagades" genom att sätta upp ett lager reparationsgips utanpå. Det innebar i sin tur att eldosorna elektrikern monterat måste tas bort och sättas dit igen, efter att gipsskivorna kommit på plats.

När jag lossade två av dosorna försvann tyvärr tre av fyra metallpiggar (den lilla metallbiten längst ut på skruven i översta bilden) ned i väggisoleringen. Det är dessa metallpiggar som håller dosorna på plats, så det var lite irriterande. Nya dosor kostar 40-50 kr stycket, och det kändes lite omotiverat högt för ett par metallbitar.

Men inte kastar jag in handduken för det! Från ett annat projekt i huset hittade jag rester av metallplåt som jag klippte till i lämplig storlek. Sen gjorde jag hål i bitarna för skruven med hammare och spik (tyvärr hade det metallborret som var i rätt storlek gått av dagen innan, annars hade jag borrat hålen).

Originalpiggarna var dessutom gängade för skruvarna, men något sådant verktyg har jag inte, så det fick bli ett stadigt tag med tången om metallpiggen, och sedan låta skruven göra nya gängor.

Sen var det bara att montera dosorna på nytt (dessutom på rätt höjd och rätt roterade, vilket inte var fallet innan). Perfekt!

Vem var det nu som sa att jag hade tummen mitt i handen?

/Magnus

1 kommentar:

Anonym sa...

I'm impressed. Det beviser bara den gamla tesen: om man vill ha'et gjort rätt ska man göra'et själv!

Ceterum censeo delendam esse Carthaginem.