fredag 29 augusti 2008

Golvet äntligen gjutet!

Sisådärja, då var väl golvet i det närmaste klart då! Först en bild på golvet när EPSCementen kommit på plats:
Sen en bild när avjämningsmassan hällts på:


Jämnt och fint, precis som det ska vara (nåja, några ojämnheter finns det allt, men de kommer att döljas av golvvärmeplattorna).

Så här i efterhand kan sägas att jag grovt missbedömde mängden material som gick åt - jag trodde i min enfald att en säck på 50 liter cement skulle räcka. Det krävdes åtta... Och med avjämningsmassan hade jag då, vis av tidigare erfarenhet, bunkrat upp med hela fyra 25 kilos säckar. Det krävdes sex till...

Cementen kan läggas i princip hur tjock som helst, dock inte tunnare än 2 cm, för då får den ingen hållbarhet. Avjämningsmassan ska bygga 2 till 3 cm ovanpå detta. Ambitionen var därför att försöka hålla en kvarvarande höjd på 2,5 cm när cementen var färdiglagd. Det visade sig rätt svårt, och på ett par ställen var höjden så mycket som 3,5-4 cm. Kan cementen ha krympt när den torkade?

En säck cement till hade kanske gjort att jag hade sparat två säckar av den betydligt dyrare avjämningsmassan. Nåja, gjort är gjort, och nu behöver jag bara vänta tre dagar innan jag kan gå vidare med nästa steg - lägga ut golvvärmen. Äntligen rör vi oss framåt!

/Magnus

Inga kommentarer: