torsdag 14 augusti 2008

Var är reglarna?

Jag kan inte mycket om husbygge (än), men jag vet att en vägg med gipsskivor normalt består av reglar bakom för att vara stadig. Så när jag började riva kaklet i badrummet förväntade jag mig att hitta träreglar, men inte då.

Den här synen mötte mig när kaklet ramlade ned - blåbetong hela vägen upp till kaklets kant, därefter träreglar och någon pappliknande variant av isolering.

Betongen sitter inte särskilt stadigt, det räcker nästan att man tittar på den för att fogen ska smula sönder och ramla ned.

Tre personer har, oberoende av varandra, föreslagit att jag bör riva ned all betong (eller åtminstone den som sitter på väggen mot hallen) och regla upp en helt ny vägg. Men det innebär en massa jobb ju!

Har du erfarenhet av detta och kan ge mig ett gott råd? Ska blåbetongen (och därmed en massa radon) bort, eller är det ok att sätta upp nya skivor direkt på betongen?

/Magnus

Inga kommentarer: