söndag 3 augusti 2008

Lite skimmer

Idag gav jag mig i kast med öppna spisen, de muskler som fick jobba under rivningen av köket måste få vila, så målarmusklerna fick jobba istället.

Öppna spisen består av ett antal olika färger. När vi är klara har vi tänkt oss att hela vardagsrummet ska ha milda, ljusa färger, det gäller även öppna spisen. Alltså gick jag lös med vit färg på teglet runt samt murstocken. Ett par strykningar och sedan var den riktigt fin.

Nu återstår att måla den svart inuti och att få den att skimra. Ja, ni läste rätt, skimra. Men hur undrar ni nu? Jo, det finns en helt fantastisk uppsättning metallicfärger, jag har fastnat för Alcros färger, och för närvarande kulören Puder Pärlemor. Den har jag tänkt ska pryda sidorna på öppna spisen. Innerdelen ska få bli svart och det som återstår att måla i över- och nederkant ska få bli antingen vitt eller skimrande.

Anledningen till att jag redan nu har målat allt vitt är att tegelstenar suger åt sig färg. Och om jag vill komma undan med en eller max två strykningar så är det bäst att grunda.


Medan jag stod där och målade teglet började jag fundera på hur det skulle se ut att måla hela ytterfasaden vit. Någon som har testat? Hör gärna av dig och berätta!



/Agnes

2 kommentarer:

Svarta hål och körsbärsblom sa...

Vårt hus med träfasad var vitmålat när vi köpte det. Tyvärr gör de ofrånkomliga smuts- och mögelfläckarna att den vita fasaden ser smutsig ut.
/Karin

Lisa sa...

jag skulle definitivt måla hela ytterfasaden vit. I dagens Aftonbladet hade de renoverat en stuga och gjort just det. Blev superfint!