måndag 11 augusti 2008

Oväntat besök - och inget kaffe har vi

När jag står och städar upp efter dagens arbete, hör jag plötsligt "kviddevitt" väldigt tydligt. Reser mig upp och ser en fågel sitta en halvmeter in i hallen. Så fort den får syn på mig flyger den dock snabbt vidare in i vardagsrummet, och jag hör en mycket tydlig duns mot fönsterrutan. Aj aj, tänker jag, nu ligger där väl en död fågel på golvet.

Men inte då. När jag kommer in i rummet sitter den blick stilla på golvet, men med huvudet kraftigt vridet åt höger. Jag närmar mig försiktigt och öppnar både altandörr och det stora fönstret i vardagsrummet, och är inte mer än en halvmeter ifrån. Fågeln rör sig ändå inte. Däremot har den fräckheten att bajsa på parketten. Tur att vi inte tänkt behålla golvet...

Jag närmar mig ännu mer, och till slut flyger den iväg - uppåt, och sätter sig på en takbalk. Eller försöker rättare sagt, men det finns ju inte sittplats där, så den flaxar desperat med vingarna ett tag innan den dyker mot golvet igen och landar nära altandörren. Efter lite hoppande fram och tillbaka flyger den slutligen ut till friheten igen, och jag kan pusta ut. Det får nog vara slut med helöppen dörr medan vi renoverar, för vi kan ju inte ha en massa objudna gäster innan vi ens hunnit flytta in!

/Magnus

PS. Bonuspoäng till den som kan säga vad det är för fågel. Om det inte var för den svarta näbben skulle jag gissat på koltrast - har jag fel?

1 kommentar:

Unknown sa...

Jag skulle gissa på en koltrast ändå, det är förmodligen en unge och dom har ännu inte fått den oranga näbben. :-)

~Helena~